Sunday, September 02, 2007

Jalut dan Padang Tih

Dirgahayu Malaysiaku
Sambutan ulang tahun kemerdekaan negara ke lima puloh, merupakan titik peralihan yang amat baik dan tepat bagi perubahan peradaban ummah ini. Justeru tempoh lima puloh tahun adalah jeda masa dimana sesuatu generasi itu berlalu dan diganti oleh generasi baru yang terdidik dengan acuan dan proses yang berbeda dengan generasi lama. Sepatutnya pada titik peralihan ini, berlaku transformasi besar-besaran, perubahan minda dan budaya kepada sesuatu generasi baru bangsa itu.
Hamka dalam Tafsir Azharnya mencatit bahawa kegagalan pengikut Musa a.s untuk menawan Palestin setelah mengharungi lautan yang terbelah kerana generasi tersebut sememangnya tidak mempunyai jiwa pejuang yang kental dan jati diri yang kuat, kerana terlalu lama hidup dibawah asuhan penjajahan firaun. jiwa dan minda mereka terjajah separah-parahnya. Mereka lebih dambakan sayur dan bawang di Mesir daripada tanah yang dijanjikan.
Akhirnya tuhan terpaksa merendam mereka di lembah tih selama empat hingga lima puloh tahun, dengan tujuan untuk menanti kelahiran generasi baru yang terdidik ditangan nabi dan terlatih dengan makanan manna dan salwa.
Dan generasi islam yang baru, yang bebas dari igauan dan didikan penjajahan telah bangkit dengan darah perjuangan dan akhirnya berjaya menakluk tanah yang dijanjikan dibawah komando seorang pemuda bernama jalut.
Malaysia, sudah lima puloh tahun merdeka dari penjajahan. apakah sudah bangkit seorang pemuda bernama Jalut.

No comments: