Tuesday, June 06, 2006

Pluralisma Agama

Bila ummah Islam digetarkan dengan agenda Majlis Perhubungan Agama-Agama yang cuba bergiat cergas di negara ini. Saya menjadi teringat kepada sebuah majallah yang pernah saya baca. Lama juga mencari di perpustakaan mini saya di rumah. Akhirnya ketemui juga. Majalah pemikiran dan peradaban Islam, terbitan Indonesia, bernama ISLAMIA.
Edisi yang saya baca ialah Tahun 1, No.3, September -November 2004. Edisi ini membicarakan secara meluas dan teliti tentang pluralisme agama, yang mengandungi artikel tentang pandangan pencetus fahaman ini seperti Fritjof Schuon, Rene Guenon dan Sayyed Hossein Nasr. Juga mengandungi pandangan sanggahan kepada faham ini dari Prof.Dr. S.M.Naguib al Attas.

Saya akan serba sedikit menurunkan di sini tentang beberapa pandangan tentang faham pluralisme agama, dari majalah yang diterbitkan tiga tahun sekali ini. Apa kaitan antara pluralisme agama dengan Majlis perhubungan agama-agama.

Pluralisme agama menganggap semua agama adalah sama, semuanya adalah sah dan benar. Sebenarnya dalam fahaman ini terdapat dua pemikiran yang saling bertentangan, yakni faham Teologi Global ( global Theology) dan faham Kesatuan Transenden Ugama ( Transcendent Unity of Religion ).

Diantara perbedaan besar diantara dua mazhab ini ialah Teologi Global mempercayai bahawa semua agama harus dileburkan dan disesuaikan dengan kemodenan. Dan semua agama berevolusi dan akan saling mendekati antara satu sama lain dan akhirnya tiada perbedaan antara agama-agama, lalu semua agama akan bersatu. Pendokong berat faham ini ( mazhab ini) ialah John Hick, wilfred Cantwell Smith, Hassan Askari ( dari Islam), Masau Abe ( Buddha), Ramchandra Gandhi ( Hindu), Kushdeva Singh ( Sikh), Wifred Cantwell Smith ( Kristen) dan Leo Trapp ( Yahudi).

Sementara mazhab Kesatuan Transenden Agama mempercayai sebaliknya, iaitu ugama tidak boleh diubah, tetapi beranggapan setiap agama mempunyai tradisi sakral yang perlu dihidupkan dan dipelihara secara adil, tanpa melebihkan salah satu agama. Agama adalah jalan-jalan berlainan yang menghantar kepuncak yang sama.( all path lead to the same summit). Kelompok ini memperkenalkan konsep yang dipanggil Filsafat Abadi atau Primordial Tradition atau Religio Perennis. Konsep ini adalah sememangnya wujud sejak dulu lagi dan merupakan suatu yang bersemi dalam setiap agama. Dalam Hindu disebut sanata dharma. Dalam Islam disebut Alhikmah al Khalidah. Mereka juga menggelar faham mereka sebagai Tradisionalis. Tokoh yang mendokong faham persamaaan agama ini ialah Rene Geunon, T.S. Elliot, Fritjhof Schuon, Sayyeh Hossein Nasr, Louiss Massignon, William Chittick dan ramai lagi.

Akan ku titipkan lagi perkara ini selanjutnya selepas ini.

Sampai ketemui lagi.



No comments: