Sunday, August 06, 2006

PLURALISMA

Tantangan pluralisma agama
Dari teks 'Islam Plural' buah tangan Alwi Shihab, beberapa perkara yang amat bermakna untuk kita memahami tentang kemunculan Islam Liberal yang identik dengan konsep Islam Plural, islam inklusif dan Kesatuan agama. Disini diperturunkan diantara pertanyaan atau nota yang dilontar oleh pendekar-pendekar liberalisma di dalam teks ini.
1. Apabila tuhan itu esa, tidakkah sebaiknya tuhan menjadikan ugama itu satu saja dari semenjak kejadian manusia sampai kiamat untuk semua belahan manusia di dunia ini.
2. Apabila kepelbagaian ugama tidak dapat dielakkan di bumi ini, maka yang mana satu ugama yang paling benar. Apa indikatornya untuk mengukur kebenaran sesuatu agama. ( saya: pernah seorang pendekar liberal menyatakan untuk mengadili kebenaran diantara pelbagai ugama, maka kita perlu berada di luar semua ugama ) .
3. Mungkinkah terdapat persamaan doktrin atau tujuan pada semua ugama ini, dan bagaimana untuk menjalin persamaan ini.
4. Mengapa aku memelok agama ini, bukan ugama lain.
5. Kenapa berabad-abad dalam sejarah manusia berlaku banyak peperangan dan pertelingkahan yang disebabkan oleh kepentingan agama, sedangkan pertelingkahan itu amat bertentangan dengan ajaran agama masing-masing.
Akhirnya seorang Filasuf Roma bernama Symmachus bertanya kepada Saint Ambrose (384 Masehi) dengan suatu pertanyaan " Jika tuhan yang sebenar-benarnya maha pencipta dan menginginkan kedamaian abadi untuk semua makhluknya, mengapa tuhan menunggu begitu lama untuk mengutus Yesus sebagai penyelamat kepada manusia".
akan dititipkan lagi teks ini selanjutnya.

No comments: