Tuesday, November 07, 2006

Dari Alwi Shihab

Seorang anak muda berbangsa Russia datang berjumpa Alwi Shihab di Temple University USA, lalu menceritakan bahawa ia berada dalam kekeliruan tentang agama. Ia telah mempelajari semua agama dan didapati semua agama mempunyai kelebihan dan kekurangan masing-masing. Jadi ia terpikat dengan Islam kerana melihat kebahagiaan tampak pada wajah dan perilaku Alwi shihab, dan ia yakin kebahagiaan itu datang dari ugama yang dianuti seseorang. Tapi Alwi meminta beliau mengkaji Islam dengan lebih mendalam lagi dan membekalkan beberapa buku yang sesuai sebelum mengambil keputusan yang tepat. Beberapa bulan kemudian pemuda ini datang balik, dan mengatakan beliau berminat dengan BAHAI. Sambil berseloroh Alwi mengatakan, kalau anda mengikut BAHAI anda akan menyumbang 25% dari pendapatan anda, tapi Islam hanya mengenakan 2.5% sebagai zakat.

Cerita kedua, semasa perhimpunan semua ugama di adakan di USA, Alwi mendatangi seorang lelaki yang memakai jubah dan serban. Lelaki itu mengenalkan dirinya sebagai berikut " I'am sufi, not muslim ".

Cerita ketiga, dalam suatu kuliah tentang kepercayaan kepada pembalasan di hari akhirat mengikut semua agama, Alwi di sanggah oleh seorang siswa yang mengatakan bahwa ia amat yakin segala kebaikan yang ia lakukan pasti akan dibalas oleh tuhan di akhirat nanti, walau pun ia tidak menganut sebarang ugama.

Demikian untuk direnungkan tentang sebahagian dari ratusan kepercayaan manusia barat berkait keugamaan, yang saya petik dari salah satu buku Alwi Shihab seorang pesyarah di Temple University, Harvard University dan Harvard Seminary.

No comments: